maandag 4 oktober 2010

Omgeving Stuttgart

Elke dag valt me iets nieuws op, en elke dag denk ik, ooh dat moet ik in mijn blog vermelden. Maar ook elke dag vergeet ik het weer.
Hier de Bundesland BadenWürttemberg, rechts bovenin Stuttgart. Links van Stuttgart Sindelfingen. Afbeelding hieronder laat ziet waar ik ongeveer woon!

Baden Württemberg met Stuttgart is een van de betere Bundeslanden van Duitsland. Dat houd in dat de mensen hier welvarender zijn dan de mensen in het noorden. Baden Württemberg is weer onderverdeeld in 4 Regierungsbezirke, dus Regios. Dan vallen we onder Stuttgart. De Landkreise (beste omschreven als omgeving denk ik) is Böbblingen. (Daarom beginnen alle nummerplaten met BB)
Hier is het minst werkloosheid, dat komt omdat de economie hier draait op auto's. De Daimler en BMW zijn hier gevestiged, en vele ontwikkelingsbedrijven. Vele onderdelen worden ook hier gemaakt.
Nieuwe mensen die ik leer kennen antwoorden op de vraag: wat voor werk doe je? Is het 90% garantie dat ze reageren met iets wat te maken heeft met auto's! En anders zijn ze leraar haha!

Tussen Sindelfingen en Leonberg aan de rechter kant ligt Stuttgart. Deze afbeelding is ongeveer Kreis Böblingen

Magstadt is een Gemeinde. Het is totaal zelfstandig (dus niet een deel van een grotere stadt), maar mag zichzelf geen stad noemen omdat het te weinig inwoners heeft. Maar Magstadt is een van de weinige steden / gemeinde in Duitsland zonder schulden. En dat zie je op vele manier terug.
Zoals in de bibliotheek. Je kan boeken voor 4 weken mee nemen, dvd's, hoorspielen(gesproken verhalen?!) en cds kun je ook mee nemen voor 2 weken. Daarnaast is alles gratis, ik geloof zelfs de lidmaatschap.
Er zijn ook vele activiteiten wat met het bestaan van Magstadt te maken, of het bestaan van iets anders. Grote feest van het 900 jaar bestaan van Magstadt, uitjes voor de mensen die voor de gemeente werken(ook de mensen van Kindi en bibliotheek behoren daarbij) dat betekend dat half Magstadt gesloten is.

Wat me ook opvalt, en dat is niet alleen in mijn familie, is dat veel mensen, maar dan serieus veel mensen merkkleding hebben. Ook de kinderen, (persoonlijk vind ik dat een beetje zonde, ik zie hoesnel Paul vlekken in zijn kleding heeft, of hoesnel hij het ontgroeid is) De winkelcentra's hier (Zoals breuningerland, Stuttgart, LeoCenter) bestaan grote deels uit merken. De goedkopere winkels zijn H&M, Pimkie, Forever 18, Orsay.

Daarnaast ben ik een keer met Paul met de bus geweest (smiddags) en de bus was stamvol met kinderen van 8/12 jaar. Die komen uit school en gaan allemaal met de Regionale bus.

Verder doen hier veel mensen aan sport, of muziek, of toneel/theater of andere sociale bezigheden. En het geloof is hier ook belangrijk. Er zijn verschillende kerken, maar vele mensen gaan toch geregeld naar de kerk.

Zo dat was het tot zovere het me nu te binnen schiet.

Ohja, er is een Stuttgart 21 project. In Stuttgart kunnen de treinen maar aan een kant de station in en uit. Ik geloof dat ICE daarom heeft gezegt te stoppen met het traject. Nu doen ze er alles aan om een groot deel onder de grond te doen. (Centrum ligt in een dal). Maar er zijn zoveel protesten en activisten en elke dag staat er weer wat nieuws in de krant. Vele mensen hebben angst. Waarom weet ik niet, hoorde vanochtend op de radio over instortingsgevaar bij het graven. Maar het lijkt mij dat ze weten waar ze mee bezig zijn?! En ze hoeven er niet voor te betalen. Ze krijgen geld van Bundesländer en weet ik van wat allemaal. Maar verder durf ik er niet te veel over te zeggen omdat ik niet echt de feiten enz ken.

En ook de S-bahn naar Magstadt, die Leonsberg met Böblingen verbind, een belangrijke verbinding dus! is nogsteeds niet afgemaakt. Ze zijn bij Maichigen en Renningen gestopt, en Magstadt ligt er tussen in. Dat is best vervelend want voor de taalcursus moet ik nu lang met de bus, en een vrouw van de groep komt uit Leonsberg, en voor haar is het bijna onmogelijk om te komen omdat ze bijna 2 uur reistijd heeft (met de auto een krap halfuurtje)

Oke, genoeg haha!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten