dinsdag 28 december 2010

De maand december

Oke, dit is poging 3. Ik zei tegen mezelf, ga elke week een blog plaatsen, zie nu dat het gemiddelde 2x per maand is. Oeps!
En zoals iedereen waarschijnlijk wel weet. Thuis (in NL dus) gaat het allemaal niet zo lekker. Ik wil het er hier niet over hebben, want dit is een plekje waar ik mijn verhalen en ervaringen van hier wil vertellen.

In mijn eerste poging schreef ik over Nikolaus(Sinterklaas dus). Hier word het op 6 december gevierd, maar anders als bij ons. Ze zetten de avond daarvoor een bord neer met hun verlanglijstje. De volgende dag ligt er dan fruit, noten en chocolade in. Nikolaus word hier anders gevierd dan in NL, veel meer vanuit het geloof. Voor het verhaal kan je wikipedia raadplegen! Haha, ben nu lui ja. Maar anders komt er niks meer van deze blog voordat ik naar Davos ga.

Verder zijn we verwend door de advent kalenders. We hadden er totaal 7 in huis. Inderdaad aso ja. Paul en Max hadden allebei een eigen met kleine kadootjes. Eentje samen met kleine boekjes en eentje samen met chocolade (die ik dus ook heb) (ondertussen al 5) en Anika had een grote soort Villa Kakkelbont huis met chocolade en een chocolade met achter elk deurtje een stukje verhaal.
De Weinachtsmarkten. Ja dat kan ik niet missen toch? Even iets heel anders er tussen door. Niet dat jullie gaan denken, arme Lisa, ze is veel alleen. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg en dat heeft een lief vriendinnetje in NL me laten beseffen. Ze zei: "Ik ben hier voor mezelf, en niet opzoek naar nieuwe vriend(inn)en want ik heb ze al." Nieuwe mensen leren kennen is leuk, maar ga er niet treurig zitten zoeken of wachten. Mijn weekje thuis heeft laten zien wat echte vriendschap inhoud. Had het gevoel alsof ik ze twee weken geleden nog gezien had ipv een half jaar geleden.

Maar nu verder, Weinachtsmarkten. Ik ben twee keer in het weekend op pad geweest op de grootste en bekenste en mooiste Weinachtsmarkten te bezoeken. Me eerste ging naar Ludwigsburg, dat was het weekend van de laatste blog. Ik werd beetje gek van het thuis zitten en ben in de bus gesprongen (vervolgens de trein) naar Ludwigsburg (waar ook de pompoenending was) Ludwigsburg staat bekent om haar stijl van de Weinachtsmarkt, namelijk Gotiek. Het was erg koud, maar er hing een ontspannen sfeer, ondanks de enorme drukte. Vele kraampjes, veel Gluhwein (bah!) en natuurlijk veel eten. Hieronder wat fototjes.

De week erop ben ik richting Stuttgart gegaan. Wilde nog wat hobby dingetjes halen en wilde gelijk maar even de Weinachtsmarkt bekijken. Maar deze viel me eigenlijks een beetje tegen. Bij de schaatsbaan was het gezellig. Er was een klein treintje wat rond reed, de kleine bergen verdwenen in de grote bergen achter de stad. Bij de eettenten was het alleen maar dringen.  



 Toen ben ik nog maar verder gegaan naar Esslingen (ligt aan de andere kant van Stuttgart). Deze Weinachtsmarkt staat bekent om de middeleeuwsemarkt die erbij is. Het was een fijn sfeertje, eentje die ik kende en inspirerend vind. De hele middeleeuwse deel was verlicht met vuurkorfen, fakkels en kaarsen. Veel mensen in de kleding, veel handgemaakte spullen(ook ter plekken, check de leukerd hiernaast haha!) Het was verdeeld over meerdere pleintjes, met zelfs een spelletjes hoek. Op ze middeleeuws ja haha!



Bij Paul in Kindergarten doen ze ook veel aan kerst en de adventkalender. Naast knutselen en koken hebben ze elke vrijdag om half 1 Adventlieden im Garten. (Buiten in de sneeuw dus brrr) Daarbij gaan de kinderen in een kring staan en zingen ze kerstliedjes terwijl de ouders toekijken (en zingen).
 
De rest van de winterse dagen vullen we op met creabea in huis bezig zijn. Zoals koken/bakken/racebaan/huttenbouwen/knutselen etc. Hieronder wat foto's!

Wat me ook opviel is dat er weinig foto's van Max waren, maar dat betekend niet dat Max minder is! Dus ook van Max wat fototjes ^^


Oke, na dat het uploaden lang genoeg geduurt heeft, en ondertussen weet ik veel hoeveel later het is vind ik het prima tot nu toe! Ga morgen proberen de kerstdagen te schrijven! Ik hoorde van iedereen dat de verhalen te lang zijn, dus bij deze wat kijk plezier! ;)

PS: Vergeet niet de visjes te voeren! ;)

Tschüs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten