zondag 5 december 2010

Winter, Bijna 2e advent

Zoo, daar zijn we weer. Op een zaterdag avond, verveeld van het ziek zijn. Of naja "ziek"
De laatste week ben ik erg moe, snel hoofdpijn en dizzy,, en gister was het weer zover. Weer flauw gevallen.
Gister had ik niet zo heel veel gedaan, sochtends Paul toch in Kindi gebracht, met Max middag gegeten en toen had ik 2 uurtje "vrij" daarna heb ik samen met Jo (de oom, vader van Julia) Paul naar een kinderfeestje gebracht. Paul stond erop dat ik bleef en heb daar nog wat gedronken, taart gegeten etc. (Ken de moeder ook persoonlijk) Toen mocht ik gaan. Toen ik thuis kwam had Anika nog een smoothie met de nieuwe keuken machine gemaakt. Daarna ben ik naar boven gegaan en heb ik 3 uur geslapen. Het het echt zo koud! Geloof dat de gevoels tempratuur min 8 was ofzo. Maar toen toch maar naar beneden gegaan om wat "eten" te scoren en heb samen met Wolle een film gekeken. Sinasappel gegeten en kreeg nog een kleine magnum in me mond geduwt. Waarom ik het zo uit gebreid vertel? Ik begrijp niet waarom ik weer flauw gevallen ben. Heb genoeg gegeten en gedronken. Anika vroeg om mijn mening voor een telefoonhoesje die ze zelf had ontworpen, dus ik met haar naar de kelder. Ik voelde me toen ik daar was lichter worden, en vroeg of Anika Wolle wilde halen. Voordat ik het wist werd ik op een matras in de kelder weer "wakker". Het blijft zo'n naar en eng gevoel! :(
Ik vroeg aan Wolle wat er was gebeurt en hij zei dat Anika hem had geroepen en dat ik mezelf op de grond tegen de muur heb gezet. Dat ik nog bleeker was dan de vorige keer en dat ik traag tot niet reageerde. Anika zei dat ik naar me bed wilde lopen om me neer te leggen en dat ik nog zei dat het met "schlecht" werd.

De hele nacht erg slecht geslapen, zere keel, neus en voorholte weer verstopt, hoeste, buikpijn (soort spierpijn ofzo?), zere rug, de spieren in mijn benen staan gespannen. Dus naja, vandaag ook niet bepaald fit!

Gelukkig ben ik wel zo'n georganiseerde doos, en weet ik mijn medicijnen zo tevoorschijn te halen. (Dit meen ik serieus..) Maar heb je je ooit wel is afgevraagd waarom neusspray is bedacht? Zo is altijd een neusgat vrij, en de andere verstopt. Lees bij mij, een is gewoon helemaal dicht. Hoe kan je daar dan ooit neusspray in doen? Wachten tot die andere verstopt is?! =/




Maar gelukkig bracht de laatste weken wel veel mooie en leuke dingen mee.
Sneeuw! Ja, veel met Paul buiten gespeeld, sneeuwpoppen gemaakt, "glijbanen" waar Paul fanatiek mee bezig is geweest. Paul naar kindi brengen en ophalen dat is of met de 'bobby'slee, met de kruiwagen, spelletjes zoals in andersmans sporen lopen, kerstliedjes zingen etc! Het is duidelijk Paul zijn seizoen!
En voordat hij is aangekleed! Pff! Je zou bijna een kwartier eerder je bed uit moeten.

De eerste week was ik nog niet beneden en Paul vroeg of ik hem wilde aankleden. Hij had zelf zijn broek aan getrokken en met zijn tshirt begonnen. Dan komt de sneeuwbroek, dan de "moonboots" vervolgens een vest, jas, sjaal, muts, handschoenen. Ooh niet vergeten zijn gezicht te wassen / neus te poetsenXD En dan komt hij naar 5 minuten terug. Lisa ik moet pippie. Fijn! Had het eerder gezegt! Met Paul op je arm, je spijkerbroek kleddernat van zijn laarsen. Heerlijk zo'n jong! Maarja, met zo'n koppie kan je niet snel boos worden hea?!

Ook Max geniet er van, maar hij kijkt liever toe. (Vaak van binnen, en dat is goed want zodra hij het koud krijgt krijgt hij lichte aanvallen) Op een vrijdag middag was Wolle vroeg thuis gekomen, was Steffi er zoals "gewoonlijk" en was ik met Paul buiten aan het spelen. Toen ik binnen kwam hda ik natuurlijk koude handen en Max had weer een vreugde gilletje gemaakt. Ik liep naar Max en stak mijn handen achter in zijn tshirt. Na ik heb zo gelachen! Toen zei Wolle: "Lisa ist verrückt!" En Max heeft het vaak herhaald. En daarna zo gelachen. En nogsteeds als ik iets "grappigs" / "geks" (dat kan ik blijkbaar en doe ik het ook nog is regelmatig) doe komt er toch weer uit: Lisa ist verrückt! Ghehe!

Zaterdag ochtend was ik bij de kapper, en Max zou later die ochtend ook komen. Max werd in de stoel naast me gezet, maar de kapster kon der niet bijkomen. Ik dus met Max soort spelletjes gespeeld, of oefeningen of op mijn schoot genomen. Toen ik thuis kwam zei Max: Ich habe neue Haare! Lisa hast auch neue Haare! (Het is weer geknipt en nog een keer de blonder kleur er overheen). In de middag kwam Oma uit Sindelfingen langs en speelde met de jongens boven. Paul wilde op het hoogbed en vroeg of ik wilde helpen. Toen ook Wolle boven kwam begonnen de grapjes weer. Max, wer ist verruckt? Max reageerde niet en ik verstopte me. Toen vroeg Wolle: Max bist du verrückt? Max: Neeeeein. Wolle: Wer ist dann verrückt? En Max kwam om het hoekje vandaan: LISA IST VERRUCKT! Ik heb zo gelachen. Max en Wolle trouwens ook. (Oma begreep het niet hehe) En Max probeert een vreugde sprongetje te maken. (denk hierbij dat hij door zijn knieen gaat en snel weer hoogkomt waarbij zijn hakken van de vloer komen. Haha)

Smiddags ben ik nog even over de Weinachtsmarkt van Magstadt gelopen. Dat stelde niet zo heel veel voor als je alleen bent en verder niet echt bekende ziet. Daarna weer Billiart wezen spelen, en het ging al wat beter dan de laatste keer. Oefenen baart kunst, misschien dat ik het ooit nog eens leer.

Zondag 1e advent. Word hier toch wel wat meer waarde aan gestoken als in NL. Bij het eten gaat de kaars netjes aan. Bij iedereen waar ik deze week geweest ben.
Woensdag was het 1 december, dan beginnen de advent kalenders. We hebben hier een zelfgemaakt voor Paul en Max en Anika, een chocolade met verhaal voor Anika, en chocolade voor Paul en Max, en ik heb ook een chocolade gekregen. En eentje met kleine boekjes voor Paul en Max. En vanaf die zondag had Max elke ochtend gevraagt: Wo bleiben die Geschenken? Is dat kind slim of is hij slim. Haha
Ook zei Gabi zelf uit het niets van: Lisa, weet je dat je hier nu alweer 4 maanden bent?! En dat ze erg blij met me was. (Wat ze regelmatig laat merken. Ze bedankt vaak, houd echt rekening met mijn "werkuren". Opmerkingen als "Wij vrouwen proberen de kinderen inclusief Wolle op te voeden" en "Als ik jou niet had Lisa, had ik vaak terug moeten rijden. (ze kan af en toe chaotisch zijn haha)

Donderdag bij taalkursus had ik aan Doris (onze lerares) gevraagd of er ook een cursus is die meer op grammatica gericht is. Het spreken, lezen, verstaan etc gaat me prima af. Maar het schrijven blijft een drama. Daarnaast gaat voor mij toch vak te langzaam. Zo begonnen we over "Nebensatzen", zinnen met een komma. Wenn ich hunger habe, dann gehe ich essen. Dan gaat het om de Wenn-Dann, verranderd de plaats van het werkwoord. Ik had het gelijk begrepen, we hebben het er nog 2 avonden intensief over gehad. Jaa....uhm..
Vorige week vroeg Natasha of het mogelijk was om naar niveau 6 te gaan. Ze kende de grammatica en moest een bepaalde test doen. Dat was mogelijk en zette me wel aan het denken.
Maar als ik nu naar niveau 6 ga heb ik de grammatica van niveau 1,2,3 en 5 gemist.

Toen kwam Doris met de opmerking: Je kan ook naar niveau 9? Ik dacht echt even: Je maakt een grapje zeker? Maar ze meende het serieus. Daar word alle grammatica nogmaals door genomen. (Het is wel wat zwaarder maar ze denkt dat ik het kan) Nu zit er dus een meisje die ook mee was naar Rome in die groep, dus ga ik een keertje mee om te kijken of het haalbaar is.

Daarnaast hoor ik van vele dat ik goed Duits spreek en versta voor iemand die 4 maanden in Duitsland is. (Vele zeggen erbij dat veel NLers duits goed verstaan, maar ik twijfel daar echt over, want veel woorden zijn enigszins gelijk, maar de kleine tussenwoorden kunnen zo'n andere betekenis hebben. (Lees bijvoorbeeld, het tegenover gestelde betekenis)) Maarja, ik kan niet over de Duits van andere oordelen.

Over precies 2 weekjes ben ik in NL, en ga ik waarschijnlijk de stad onveilig maken?! Maar echt wat een gedoe is het plannen! Zoveel onduidelijke mensen (Bah), of afhankelijk van werk of verzin het maar.. En allemaal het liefs op dinsdag willen afspreken. Help! Haha, als ik wist dat het zoveel gedoe was,, dan.... Haha. Nee ik kijk er echt naar uit. Me vriendinnetjes en familie eindelijk weer zien! Ze lekker plat knuffelen enz^^ 

Voor de mensen die zich afvragen hoe omgeving Stuttgart (lees eigelijks Magstadt) in de winter eruit ziet, hier komen nog wat foto's!  Zoals je ziet zijn bijna alle fotos in de verkeerde richting, dat komt doordat ik of een knop over het hoofd heb gezien of je kan hier alleen maar landscape foto's neerzetten. Naja, voor het geval je het nog niet had ontdekt, je kunt op de foto klikken om uit te vergroten! ;)












Nou dit was het maar weer, lang genoeg tijd gerekt om nog niet me bed in te duiken.

Gute Nacht! Oder Gute Morgen / Mittag/ Abend ;)
Tshüss!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten