woensdag 29 december 2010

De kerstdagen

Zo, na al een enorme productieve avond achter de rug te hebben (Lees: Tas wéér ingepakt, kamer weer aan kant getrokken, me strijk weg gewerkt, me nageltjes gelakt(rood^^), warme douche, me Nederlandse post doorgenomen en uitgezocht, bankzaken geregeld en alle papierwerk (zoals "school en andere rommel") uitgezocht.) ga ik toch een poging wagen om de blog over kerst vandaag af te krijgen.
Ga morgen met de familie en vrienden van de familie naar de dierentuin, en dan zal het auto inpakken worden. Wanneer Gabi en Wolle gaan inpakken geen idee, ze hebben nog geen stress, geloof dat ze ook nog niet eens echt begonnen zijn?! Ik zou dat niet kunnen als je weet dat je morgen de hele dag onderweg zal zijn. Maaarja, wie ben ik....

Oke, terzaken.
Donderdag: Na een drukke en een pittige week in NL ben ik drie uur later dan was geplant thuis gekomen. Gelukkig was het een gezellige, sociale, intressante treinreis haha!
Sneeuwstatus: bijna allemaal weg! HUH?! Ja, hoever ik met de trein naar he zuide ging, hoe minder het werd.

Vrijdagavond, 24 December. Sneeuwstatus: het heeft de hele dag nonstop gesneeuwd! Toen ik naar bed ging lag er ongeveer 25/30 cm sneeuw.
Ik zag Max voor het eerst sinds ik weer "thuis" was. Net als Paul was Max helemaal door de dolle heen. Paul was donderdag erg druk, wilde de hele tijd spelen en vertelde erg veel. Max probeerde dat op zijn manier ook. Ik moest steeds meekomen en hij probeerde dingen te vertellen. Dan moest ik naast hem gaan zitten om bijv. piano te spelen of mee te kleuren.

Wat een groot verschil is, is dat ze hier op "heiligavond" de kerstboom pas optuigen. We waren donderdag al wel begonnen met de lichtjes erin te hangen, maar het echt versieren zou pas de 24ste gebeuren. Normaal gesproken zouden de kinderen worden weg gebracht, en als ze thuis kwamen stond daar een versierde boom met kadootjes. Maar zo ging het dit jaar niet.


Ik ben samen met Paul de kerstboom (van 3 meter hoog ofzo?) gaan versieren, en Paul is verder gegaan met zijn kerstboompje (van een halve meter denk ik haha) Toen heb ik Paul en Max naar opa en oma gebracht en heb ik samen met Wolle en Gabi de rest voorbereid. De kerststal neergezet, de tafel dekken, stoelen zoeken, helpen bij het koken etc.

Toen ben ik samen met Gabi, Oma en Willy om vier uur naar "de Blokhut" gegaan. Vanwege renovatiewerkzaamheden in de kerk was daar nu dus een kerkdienst georganiseerd. Anika zou samen met een groep andere kinderen een kerststuk spelen. Zij was Jozef, was ze niet blij mee, maar ze deed het erg leuk en goed. Het sneeuwde volop, maar nadat ik samen met Max naar huis was gelopen stond er een warme kop thee te wachten.  
Paul en Max konden niet wachten met het uitpakken van de kadootjes, maar we moesten wachten op de andere opa en oma.

Toen iedereen gearriveerd was begonnen de jongens, en ook Anika gelijk aan te vallen. Ik ben zelf er niet vanuit gegaan dat ik iets zou krijgen. Ik had zelf min of meer gevraagd wat mijn aandeel erin zou zijn, maar kreeg geen duidelijk antwoord, moest in iedergeval niks kopen.
De kinderen enorm verwend, maar ik mag zeker ook niet klagen. Kreeg van de familie een design beker met lekkers erin en 50 euro. Van Willy had ik ook 50 euro gekregen, net als de ouders van Wolle. En nog geen 5 minuten later duwde de vader van Wolle nog is 10 euro in me handen. Van Anika had ik een kleine sneeuwmantrekpop gekregen en van Elke en Jo (oom en tante) kreeg ik een klein beeldje, Himmlische Schwester. Vond ik erg lief en was er erg door verrast (ook vanwege de bedragen ja).

Wat we gegeten hebben, hmm nu moet ik mijn hersenen goed laten kraken. Voorafje was pompoenensoep en een salade. Toen kwam iets met ui en vlees, een pasta soort en uhm... geen idee? Er was nog iets erbij.. Toetje, uhm... weet ik ook even niet meer. Oeps! Sorry... Ooohja, iets met aardappel/rosti punjes!
Vervolgens met ze alle gegeten. Max was erg aanhankelijk, maar dat kwam misschien ook omdat hij erg moe was. Ik zei ook al tegen Gabi, laat Max maar bij mij lekker zitten en zorg jij maar voor de rest van de gasten. Geloof dat ze het erg waardeerde.

25 December, eerste kerstdag. Sneeuw status: vanacht ruim 10 cm nog gevallen.
Lekker lang in me bedje gelegen. Genietend van een vrolijke Paul en Max. Al die vreugde kon ik boven horen.

Om half 1 zou de familie van Wolle komen. Zijn ouders weer, net als Willy. Zijn broer met vrouw en zoon. En de moeder van zijn vrouw. En ze waren, in tegenstelling wat we hadden verwacht, stip optijd. Dat met dit weer!

Max  had vanochtend een kleine aanval terwijl hij stond. Hij is eerst naar voren geklapt met zijn gezicht op de grond en vervolgens naar achter gevallen. Bloedneus, gelukkig niet gebroken. En zondag was zijn pols ook erg dik, dus waarschijnlijk heeft hij zichzelf proberen op te vangen of is hij er verkeerd op terecht gekomen. Maar hij was de hele dag niet fit. Ook toen was hij graag bij me. En zijn we samen bijna inslaap gevallen op de bank.

We hebben een spies gegeten met spek en ander taai vlees (niet helemaal mijn ding) met rijst en patat voor de jongens. Met verschillnde toetjes, koek, taart, framboos met schuim iets (wat erg lekker was). Vanwege het weer zijn ze optijd naar huis vertrokken.


Zondag 26 decembe. Sneeuwstatus: Het is gestopt met sneeuwen, strak blauwe lucht, om 10 uur -14 graden. Smiddags -10.
We waren bij Gabis ouders uitgenodigd voor de lunch. Gabi vroeg of ik meewilde. Was van harte welkom. We zoude daar om half 2 zijn. Dat was uiteindelijk 10 voor 2. Niet mijn schuld ik stond optijd klaar. Haha, dat is echt deze familie, lekker chaotisch....
Wolle had Paul op de bobbyslee meegenomen en ik met Max in de buggy. Midden op straat gelopen, andere delen waren erg zwaar. Me keel deed zeer van de ijle lucht.
Uiteindelijk heerlijk gegeten. En hebben we nog wat tv gekeken, met de kikkers gespeeld(van die plasticespringkikkers) en hebben we een wandeling gemaakt. Maar lekker op tijd me bedje in gegaan.
 Dit was voor mijn gevoel een heel ander soort kerst. Vooral de vrijdag. Ik zei ook al tegen hun, bij ons staat de boom begin december. Maar hoe we vandaag naar de avond toe hebben gewerkt, met de liedjes erbij, de kinderen die door de dolle zijn. En darnaast voel ik me hier bij deze familie welkom. Het was een fijne kerst.
Maar toch wel dekkend aan me familie, hopend dat hun de kerstdagen ook enigzins oke doorkomen.

Kerstkaartstatus:
Ontvangen: 0
Verstuurd: 0
(Zowel digitaal als over de post) Ghehe. Achja...

Nu vind ik het wel weer goed geweest, tot over ongeveer 2 weekjes!

Tschüss!

PS: Vergeet de vissen niet te voeren (A)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten