zondag 6 februari 2011

Davos, Januari, Nu is het alweer Februari..

Ik schaam me dood! Ik heb meer dan een maand niet geschreven. Meerdere malen ben ik begonnen, maar halverwege ben ik gestopt omdat ik ineens wilde gaan schilderen, of Paul stond ineens naast me om te spelen of ik had helemaal geen zin meer.

Gabi zei 5 dagen geleden: Lisa, je bent er nu alweer een half jaar! Pff, de tijd gaat zo absurd snel! Zelf dacht ik, nu mag ik het zeggen omdat ik blond ben, met mijn blonde kop, dat ik hier tot juli zou zijn. (lees 11 maanden. Maar nu blijkt een jaar,, of naja, ik ben nu tot de ontdekking gekomen dat het om 12 maanden gaat. Grapje! Dat betekend dat ik eind juli/begin augustus klaar ben. Hoe ik het verder ga aanpakken weet ik niet. Eigenlijk wil ik gelijk door naar Wenen, alles regelen en de buurt en mensen leren kennen. Want daar ben ik tenslotte op mezelf aangewezen. Niet zoals nu in een familie.... Maar ik had gezegt dat ik naar NL zou komen, dus waarschijnlijk word het 2 of 3 weekjes NL tussendoor. Dat zie ik tegen die tijd wel, ik weet niet waarom ik me daar nu druk om maak.

Ik heb het onderzoek en regelen en uitzoeken en research en hoe je het ook allemaal wilt noemen, weer opgepakt. Nu weet ik weer waarom ik het een poos opzij geschoven heb. Gelukkig kan ik nu dingen veel makkelijker vragen wat het zoekwerk enigzins makkelijker maakt. Maar we zijn der nog lang niet.
Hoeft ook niet, we hebben nog een half jaar.

Een half jaar om de taal nog beter te leren. Ik merk dat veel dingen zo makkelijk gaan. Het komt vaak zo me mond uitrollen. We hebben nu bij taalcursus "adjecktive" behandeld. Ik snap het, daa ben ik al heel blij mee, maar toepassen is nog kut. Want je hebt daarvoor het Artikel nodig (lid woord, dus: der, die, das), Kasus. (dat heeft te maken met de naamvallen, dus Nominativ , Akkusativ en Dativ (genitiv hoeven we gelukkig nog niet) en dan moet je gaan kijken naar of het een Bestimmte Artikel heeft, een Unbestimmte of natuurlijk geen Artikel heeft. En wat is de Adjecktiv, dat zijn de bijvoegelijke naamwoorden. Elke vorm laat een bijvoegelijk naamwoord anders eindigen. Bah! Maar het toepassen is een dillema omdat ik gewoon die stomme Artikels niet weet...
Naja, ik heb nog een half jaar voordat ik de toets ga doen. En dat ga ik wel op de B1 niveau doen, wie had dat gedacht! Stiekem wel blij, nu afwachten hoe modul 6 gaat. Denk dat ik toch het boek voor modul 5 ga aanschaffen.

Oke, kort na me laatste blog ben ik naar Davos geweest met mijn familie. Ze hebben daar met de hele familie een woning of naja een appartement. Het ligt mooi gelegen want je bent overal zo. Gelukkig is Davos ook niet erg groot! We waren zo bij Bunda, een berg wat goed is voor beginners, en waar het wat rustiger is. Maar ook in het centrum ben je zo. We zijn veel met de bus geweest die je overal brengt.

We hebben ook een wandeling om Davosersee gemaakt, met natuurlijk een kop koffie/choco erbij. Bijna de hele week was het strak blauwe lucht, en we hebben twee dagen gehad dat smiddags de tempratuur rond -15 lag! Anika had elke ochtend en middag snowboard les, wat ons wat meer vrijheid gaf. Anika wilde niet zo veel ondernemen, alles was Langweilig, Doof etcetc..
Ik ben ook samen met Gabi, Wolle n de jongens wezen sleeen. Mijn god, dat sleeen zoveel adrealine kon geven wist ik niet. Je word met de lift naar boven gebracht, en vervoglens ga je met de slee naar beneden. Maar het is toch een andere manier van sleeen. Voordat ik doorhad hoe je stuurd (met je voeten dus), had ik aardig wat hardverzakkingsmomenten gehad. Als je zeg hoe stijl het naast je naar beneden ging! En hoe hard je ging! Echt waar, pff! En Max vond het super.


Max heeft me die week veel doen verbazen. Zo wist hij bijna alle bushaltes, kan hij alle skiliften van naam noemen, de treinen kan hij allemaal benoemen. Hij heeft het heerlijk om naar een stoeltjeslift te kijken en een wandeling te maken waarbij steeds de Rätische baan voorbij kwam (trein). Ook moest hij de eekhoorntjes eten geven. Maar ondanks alles was Max erg "vlak" Hij had bijna 4 weken geen aanval gehad (pas rond mijn verjaardag weer) maar hij was niet fit. Gabi vertelde dat Davos alles is voor Max, hij is altijd zo vrolijk, geniet, wil alles gaan doen. Maar nu was hij moe, af en toe agressievere momenten met soms schreeuw, schelden en slaan. Het klinkt nu heel erg, is het niet want hij doet niemand pijn en er zit niks kwaads in, het is alleen zijn manier van uiten.

Samen met Wolle en de jongens zijn we met de Rätische Bahn naar Klosters geweest. Mooi stuk is dat. We hebben daar wat gegeten en zijn toen weer terug gegaan.
We zijn ook in het Hallenbad geweest. Een "shopdag" gehad met Wolle en Max. Had toen alsvast voor mijn verjaardag een Freitag tas gehad! F*cking duur! Maar Wolle stond erop. Duurde even voordat ik er een had gevonden. Het concept is trouwens wel erg gaaf. De tas wordt gemaakt van de zijwanden van een vrachtwagen. De hengsel, of hoe heet het? Dat deel dat je over je schouder doet, word van een gordel gemaakt. De tas is verder afgewerkt (de randen) met de binnenkant van een fietsband.


We waren op oud jaars dag aangekomen, maar hebben het niet echt super groot gevierd. We hebben ge- raclette. Gourmette met kaas?! (Natuurlijk heb ik ook een keer kaasfondue moeten eten....) Raclette was best lekker in combi met aardappels en brood enz. Daarna spelletje gespeeld en zijn we rond 12 uur naar buiten gegaan. Max en Paul wakker gemaakt, Paul wilde alleen gelijk weer terug n bed. Haha..


In de auto, (het was ongeveer 4 uur rijden, dus dat valt best wel mee!) hadden we een hoor-cd aan.. Daar word dan een boek verteld. Dit was serieus de eerste keer dat ik het helemaal geluisterd heb zonder met mijn gedachte af te dwalen (waar ik nogal goed in ben...) In het appartement heb ik zelfs het laatste deel nog aangezet.

Oke, dan zijn we nu bij 10 Januari aangekomen, we zijn ondertussen 2 dagen geleden thuis gekomen. Zondag had ik echt even tijd alleen nodig nadat ik mijn mail had gecheckt, daar ga ik verder niet op in.
Maandag 10 Januari ben ik met Max naar de dierentuin in Stuttgart geweest (Wilhelma). Nu wel met camera. Ik heb er zo van genoten, dagje met Max, afleiding, Max heeft de hele dag gelachen , was erg lief en gelukkig ook fit. We hebben veel aapjes gekeken, de olifanten en de beren. Het verbaasde me dat Max bijna alle dieren kan noemen. De dieren waarvan ikde naam niet wist, wist Max ook niet haha!
Op de terug weg hadden we of een half uur op Stuttgart moeten wachten, of een half uur in Böblingen. Ik heb er voor gekozen om in Stuttgart naar de hobby winkel te gaan, en heb daar een groot deel van mijn kerstkadoo uitgegeven. Heb olieverf gekocht, dat word dus zodra hte weer beter word buiten schilderen, heel wat doeken en andere spullen voor schilderen en plakken mee genomen.


Toen begon de "normale ritme" weer, tot zovere hij daar is. Ik had wat problemen met de tijden, maar dat hadden we gelukkig sochtends weer goed besproken. Ik was een ruime 3 weken uit die ritme, dat heb ik wel gemerkt zeg pff,, Wat was ik moe na die eerste week, wat eigelijk wel grappig is. Na een vakantie, 24/7 samen zijn, en dus eigelijk min of meer ook werken..

Het volgende weekend was het weer gelukkig mooi, ik ben vrijdag en zondag met de fiets naar de sportschool geweest.
Zaterdags was ik met de fiets naar Sindelfingen geweest, naar een Kunst en Antiek beurs. Erg intressant, en een aardige man leren kennen. Het was grappig, iedereen dacht dat ik wat wilde kopen (lees kunst tussen de 500 en 1000€, en ik als arme sloeber..) Mijn reactie was: Ik kom morgen wel terug met me vriend... XD Haha. Maar deze man zei nadat ik een poosje had staan kijken hoe hij aan het schilderen was (ik was niet de enigste die toekeek) Jij schilderd ook hea? Ik zo stom verbaas, huh, hoe weet U dat?! Dat kun je zien antwoorde hij... Hmm, dat vond ik wel erg leuk om te horen. Na een half uurtje gekletst te hebben was ik heel wat tips, verhalen en ervaringen rijker.

Met mijn verjaardag is mijn vader deze kant opgekomen. Ik ben naar taalcursus geweest en savonds hadden w nog in Sindelfingen een hapje gegeten. Vrijdag zijn we naar Heidelberg geweest met de auto. Heidelberg is een mooie stad, Gabi had gezegt: "Er is geen japanner in Duitsland geweest die niet in Heidelberg is geweest" En we hebben inderdaad aardig wat toeristen gezien haha! Wolle vertelde ons later dat vele 6 dagen per week werken en 8 vakantie dagen per jaar hebben?! :o Naja, terug naar Heidelberg, we zijn daar in een kasteel geweest en hebben daar wat gewandeld.
Daarna door de winkelstraat gelopen, en zijn we bij Build-a-bear naar binnen geweest. Ik heb nu Luna, een beer, erbij. "Nu is Charlie, mijn aapje niet alleen" (Had ik tegen Paul gezegt haha) en een Aap voor Max gemaakt. Max is dol op die aap. Zo leuk om te zien!
Zaterdag is papa weer vertrokken richting NL.

Vorige week vrijdag had Paul dan eindelijk zijn kinderfeestje. Met 5 kinderen erbij was het nogal een gekke huis. Het was vrijdag middag, Gabi was optijd thuis gekomen, Steffi was daar, Anika had Caro (een vriendin) mee genomen dus we waren aardig wat man sterk. Halverwege de middag had Anika geen zin, was Steffi met Max naar KG en Gabi beneden begonnen met de crapmachine. Toen werd ik doorde kindere gevraagd naar boven te komen. Toen was het inens half 8. Mijn god, die kindere die slurpen je energie! Zelfs Nina, die altijd appart reageert (ze is ook appart, maar wel lief) door te "slaan" of stoeien wilde alleen maar met mij spelen. Ook Alina en Mukeni en Alexia wilde steeds met mij spelen. Dat had ik niet verwacht. Van Julia daarin tegen wel (het nichtje) maar ook zij was zo aanhankelijk! :o Maar het was in ieder geval wel erg gezellig!

Dat waren de "highlights". Het was een drukke maand, maar ben ondanks alles erg gefocust op de taalcursus en schilderen/kraaltjes enz.

Daarbij ben ik gister begonnen met een blog aan te maken met al me schilder werk erop.
http://hetgeheimvan.blogspot.com/ 

Tschuss!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten